Isnin, 8 November 2010

Al- Fatihah...


Pertama dan selamanya syukur Alhamdulillah kerana masih diberi nikmat untuk hidup di atas muka bumi ini. Nikmat Islam dan Iman yg masih ada dalam urat nadi kita.. hidup dan mati ni hanya Allah yg tau bila "due date" kita.. entah esok, lusa, malam ni, kejap lg.. Berita kematian sudah lali kita dengar sampaikan dah jadi perkara biasa tp sedar atau tak kenapa Allah jadikan situasi ni jadi macam 2.. teringat dalam surah Al-Mulk Allah ceritakan kenapa...
surah Al-Mulk ayat 2..
"yang menciptakan mati dan hidup untuk menguji kamu, siapa diantara kamu yang lebih baik amalnya. Dan Dia Maha Perkasa dan Maha Pengampun."

Dalam ayat ni Allah bgtau kita kenapa dia cipta ada hidup dan mati, kenapa tak dia hanya hidupkan manusia hanya untuk tunduk sujud padaNya.. Maha Mengetahui sifatnya yang menjadikan hidup mati tu untuk menguji dimana kita meletakkan Allah dalam hati kita?? waktu susah? sedih? gembira? di mana? persoalannya... bila Allah ciptakan hidup mati ni, manusia akan berlumba membuat kebaikan, mencari bekalan ke sana tapi tak lupa juga pada manusia yang sombong yang tak pernah bersyukur apa adanya..

MANUSIA
Bila Allah dah tetapkan waktu, akan sampai masa yang ditunggu xpernah lewat walau sesaat.. sakit hanya asbab kepada kematian.. Tinggal semua kepunyaan di dunia, hanya.. amalan dan doa anak soleh di bawa.

*************************************************************************************

Al-Fatihah buat Cikgu Fadilah bt Mohaidin yang telah kembali ke Rahmatullah (1 Zulhijjah 1431H).. semoga roh di cucuri Rahmat dan ditempatkan dalam kalangan orang beriman.. semoga Bairos dan keluarga tabah dan sabar (teringat arwah opah)

3 ulasan: